Wydaje się, że w samochodach Ford o wiele wcześniej niż to powinno dochodzi do uszkodzeń turbosprężarki – 1.6L diesel TDCi (zarówno 90 PS i 110 PS). Występowanie awarii turbosprężarek stwierdzono dla modeli Fiesta, Focus i C-Max. Zastąpienie turbosprężarki nową nie daje efektu na dłuższą metę – problem awarii powraca.
Po przeprowadzeniu „dochodzenia” staje się jasne, że przewód doprowadzający olej bardzo szybko zapycha się osadami i ogranicza dopływ oleju.
Wydaje się, że po zidentyfikowaniu potencjalnej przyczyny poważnej awarii turbosprężarki, która można skutkować uszkodzeniem reszty silnika, Ford zrobi wszystko żeby poinformować o tym właścicieli. Ale nic z tych rzeczy. W serwisach nie mamy stosowanego mycia jakichkolwiek podzespołów i części przed wymianą oleju i przewodu zasilającego turbo – choć koszty nie mają tutaj znaczenia.
Przyczyna może być taka, że albo nie jeździmy na odpowiednim oleju, albo olej / filtry nie były zmieniane w miarę potrzeby.
Z pomocą przychodzi nam Citroen. Firma publikuje w jednym z biuletynów procedurę wymianu oleju:
PROCEDURA WYMIANY OLEJU DLA WSZYSTKICH SILNIKÓW DV6
Należy przestrzegać
specjalnej procedury zmiany oleju na wszystkich silników DV6 i DV6U, tak
aby zapewnić, że pozostały olej nie miesza się z nowym olejem.
Wytyczne:
• Temperatura oleju w silniku musi mieć co najmniej 50 st. C:
– Temperatura oleju w silniku jest uważana za w temperaturę 50 st. C,
gdy wskaźnik temperatury wody znajduje się między 80 st. C i 90 st. C
• upewnić się, że pojazd jest w poziomie (rzut na boki oraz przód vs tył)
• wyjąć filtr oleju, aby olej z całego obwodu całkowicie spłynął
• wyjąć korek wlewu oleju i bagnetu
• wyjąć korek
• pozwolić by olej spłynął grawitacyjnie przez okres co najmniej 10 minut (NIE UŻYWAĆ SSANIA)
• zamontować nowy filtr oleju
• zamontować korek z nową podkładką uszczelniającą
• wypełnić silnik zalecana ilością oleju
• zamontować korek wlewu oleju i bagnetu
• uruchomić silnik na biegu jałowym, aż zgaśnie lampka ciśnienia oleju (około 1 minuty)
• odczekać 5 minut
•
sprawdzić poziom oleju za pomocą bagnetu: poziom powinien być jak
najwyżej, ale nie przekraczającej maksymalny znak (max) tak, aby były
między (max) i (3/4)
Konsekwencje błędów przy wymianie oleju
Jeśli
klient nie ma zmienianego oleju w zalecanych odstępach czasu, olej
stanie się nadmiernie zanieczyszczony i nie będzie już zapewniał
prawidłowego smarowania silnika. Jednym z pierwszych skutków jest
niewystarczające smarowania łożysk turbosprężarki, powodując błędy,
który są powtarzalne w badaniach turbosprężarki. Kolejne objawy
wynikające z obniżonego poziomu smarowania – głośny silnik aż do
zniszczenia silnika włącznie.
Przypominamy, że jeśli klient
stosuje się do zaleceń Książki Obsługi, będzie odpowiedzialny za
trwałość części mechanicznych silnika. W tym przypadku wszelkie naprawy
konieczne w tym przypadku nie nie są objęte gwarancją na nowy samochód.
W biuletynie czytamy dalej:
Konsekwencje wykonania wymiany oleju niezgodnej z procedurą.
Jeżeli zmiany oleju nie są wykonywane w sposób opisany powyżej – cały zaległy stary olej nie zostanie usunięty i będzie bardzo szybko zanieczyszczał nowy olej, przyspieszy starzenia się oleju w układzie smarowania silnika (powodując zestalanie, lub nawet zwęglenie oleju).
Konsekwencje dla silnika są takie same jak wtedy, gdy wymiana oleju nie jest przestrzegana. W rezultacie, wszelkie czynności związane z koniecznymi naprawami nie są objęte gwarancja na nowy samochód.
Nie ulega wątpliwości
że występują duże problemy z nieodpowiednią wymianą oleju w dla silników
1.6 HDi – powoduje to osadzanie się oleju w cylindrach, w przewodach
doprowadzających smarowanie do turbosprężarki itp., które jest przyczyną
powtarzających się awarii turbosprężarek.
Podczas wymiany należy
sprawdzić także przewody odprowadzające olej z turbosprężarki, należy
również zdjąć miskę olejową i sprawdzić na gazie czy nie jest
zablokowana pompa. Wreszcie dobrym sposobem na sprawdzenie tego, czy
istnieje poważna niedrożność przewodów olejowych jest zdjęcie hamulca
pompy próżniowej i sprawdzenie na gazie czy nie nie ma zablokowania.